Let's Click Here !

Hi wanna be my VIP in my life?

Powered by Blogger.

Xie-Xie Ni !!!

Get this widget

My Brain

Right Brain/ Left Brain Quiz
The higher of these two numbers below indicates which side of your brain has dominance in your life. Realising your right brain/left brain tendancy will help you interact with and to understand others.
Left Brain Dominance: 11(11)
Right Brain Dominance: 5(5)
Right Brain/ Left Brain Quiz

Thursday 29 November 2012

Its all about WNH


Khamis dah hari ini. Semalam, pergi follow-up hero berdua tuh...alhamdulillah sudah kembali ok, cuma light cough ada lagi....

Harini ini nak buat entry khas untuk menjawab persoalan teman-teman blogger.....

Dalam entry lepas, kak JaSSNaNi ada tanya resepi untuk mixed-potato gratin kan. Sebenarnya kak Nani, saya godek-godek jer google, pastu pilih resepi yang paling senang dan berdasarkan bahan apa yang ada kat rumah....hehehhe..saya tak berapa gemar resepi yang complicated (nama lain: pemalas....kahakahkaha).

Resepi asal guna kentang sahaja. Tapi saya suka keledek, so saya masukkan dua-dua. Lagipun, keledek khasiat nya macam lagi best jer daripada kentang, sebab keledek bersifat anti-wrinkles...wahhhh teruja tak? Penting tu anti-wrinkles, esp bagi kita perempuan ni kann...ahaks!

Kak Nani, ini resepi mixed-potato gratin versi saya ya:

1. Potong nipis ubi kentang/keledek. Lumur dengan garam dan black pepper.
2. Hiris nipis capsicum @ any veges (resepi asal guna bawang besar jer). 
3. Susun ubi kentang/keledek dalam acuan.
4. Dalam periuk lain, didihkan fresh milk.
5. Masukkan tepung atta dalam susu (1.5 sudu besar). Kacau perlahan-lahan hingga sebati.
6. Masukkan grated cheese, kacau sehingga cair.
7. Tuang kuah ni atas kentang/keledek tadi (saya buat selapis demi selapis).
8. Bakar dalam oven, 200 Celcius - 1.5 jam

Selamat mencuba kak Nani !

Ibu Qistina ada bertanyakan tentang makan nasi....hehehhe...senyum saya....

Untuk pengetahuan ibu Qis dan teman-teman lain, saya tak boleh skip meal, tambah-tambah lagi bila BF ni, lapar sokmo....hihihihi. Means saya taklah diet. Dalam menu keluarga, nasi tu penting.....

Kalau setakat sehari dua tak makan nasi tu saya ok lagi, masuk hari ketiga mula lah rindu gitu...

Cuma dalam seminggu tu saya pastikan ada varieti untuk carbs....macam mee ker, pasta ker...camtulah, macam orang lain juga. Kalau dah makan mee or pasta, tak adalah menu nasi lagi pada waktu makan itu......(sungguh lah saya tak rajin nak masak banyak-banyak ni).

Tentang raw juicing pula, mungkin sebab dari dulu saya minat pada healthy food and organic food kot. 

Tapi tak adalah sampai saya langsung tak makan fast food......makan juga, maklumlah tak tahan godaan....hehehhe...masih lagi berusaha dan berperang dengan nafsu untuk mengurangkan fast food ni....

Cuma bila masak di rumah, pilihan masakan adalah grilled, panggang, rebus, celur, kukus, goreng, sup. Yang guna santan memang jarang saya buat. Mungkin sebab saya sendiri tak minat dan begitu juga hero tertua di rumah ini. 

Dan raw juice ni saya ambil in between meals. Itu yang sebaik-baik nya lah, jangan disekalikan dengan hidangan utama. Sebab kita nak semaksimum mungkin khasiat raw juice tu diserap oleh badan. 

Pada mok Aji Ummu Madihah, saya pun dulu macam tu juga, sekejap buat raw juice pastu tak buat.....tapi kali ni tekad lah nak istiqamah...jom mok Aji join sayo !!!!

Doc ~najwa~, cewahhhh siap ada lagi hadiah kahwin yang tak digunakan ...hahhahaha.....molek lah tu doc, ada blender untuk buat fruit juice, saya cuma guna blender kecil yg buat puri Amzar dulu...kihkihkih....doc lagi senang, sebab boleh beli fresh fruit and fresh veges hari-hari kat pasar depan tu kan....jeles ai....hikhikhik....

Begitu juga ummuaidan, bekalan fresh veges sentiasa ada di depan mata .....owh sungguh best....boleh selalu blend carrot, tomato, bayam, ...nanti akan datang boleh blend betik paw-paw kan ummuaidan....memang untung berbudi pada tanah, terjamin ORGANIK !!!!

Kalau dekat, dah tentu kawe hok sokmo gi ghumoh demo mitok sayur....hahahhaha

nadia rashid, saya pun pertama kali beli pisang kaki, sebelum ni takut-takut ja nak beli....sedap kan? 

Pagi semalam, sempat intai ke kebun mini tu sekejap. Wah sangat suka hati ini pabila yang ditunggu sudah memunculkan diri.......


Anak tomato pertama ku...benih dari Fiji, timo kasih ummuaidan deh....
Disemai pada 16112012
Pada batas yang lain, disemai juga carrot, tapi belum lagi munculkan diri....huhuhu...

My little heroes...
So far both of them love raw juice .......senang kerja mummy bagi kalian makan sayur yer....heheh


Till then, c ya .... Assalamualaikum...
posted from Bloggeroid

3 comments:

  1. Alhamdulillah 2 little brothers dah sembuh!

    keledek = anti wrinkle heheh makan keledek lah kita..takyoh nak beli mace2 untuk tepek muko ni..mmg tak suka..

    ReplyDelete
  2. bestnya ada tanaman sendiri. seronokkan dpt berbudi pd tanah. saya tunggu pindah ke rumah kampung, bole bercucuk tanam ape yg patut. hehehe

    ReplyDelete
  3. che puan dini...
    sayo rs benih carrot tuh tok jdlah wpun expiry date lambat lag.sb hok sy beli sama jgk pun tabur baru2 nie tok tumbuh2 jgk...kalo awok nok sy ata benih lain..oyatlah nok gapo..

    ReplyDelete