Article from WADI
Menjawab Persoalan Kenapa Sambutan Maulidur Rasul Diadakan?
Share
السلام عليكم
Banyak faktor yang menyebabkan masyarakat kita begitu ghairah mengadakan sambutan
maulidurrasul, sehingga ada di kalangan mereka sanggup menyembelih beberapa
ekor lembu dengan harapan akan mendapat ganjaran yang besar daripada Allah s.w.t.
Hal ini terutamanya disebabkan oleh tersebarnya hadis-hadis dan kata-kata
sahabat yang palsu (maudhu’) berkenaan dengan kelebihan menyambut perayaan
maulidurrasul.
maulidurrasul, sehingga ada di kalangan mereka sanggup menyembelih beberapa
ekor lembu dengan harapan akan mendapat ganjaran yang besar daripada Allah s.w.t.
Hal ini terutamanya disebabkan oleh tersebarnya hadis-hadis dan kata-kata
sahabat yang palsu (maudhu’) berkenaan dengan kelebihan menyambut perayaan
maulidurrasul.
Lebih mendukacitakan bilamana tersebarnya sebuah buku karangan seorang ulamak yang
agak terkenal bertajuk 'Hukum Mengerjakan Maulud Dalam Islam'. Buku ini didapati telah
memuatkan sekian banyak hadis-hadis maudhu` dan kata-kata yang mana pengarangnya
dengan begitu berani menyandarkan kata-kata tersebut kepada Nabi s.a.w., Khulafa’ ar-Rashidin
dan Imam Syafi`e. Di antara kata-kata tersebut ialah:
agak terkenal bertajuk 'Hukum Mengerjakan Maulud Dalam Islam'. Buku ini didapati telah
memuatkan sekian banyak hadis-hadis maudhu` dan kata-kata yang mana pengarangnya
dengan begitu berani menyandarkan kata-kata tersebut kepada Nabi s.a.w., Khulafa’ ar-Rashidin
dan Imam Syafi`e. Di antara kata-kata tersebut ialah:
1) Kata Saidina Abu Bakar r.a. yang bermaksud:
“Barang siapa membelanja ia satu dirham pada perbuatan Maulud Nabi s.a.w.
nescaya adalah ia menjadi taulan dalam syurga.”
nescaya adalah ia menjadi taulan dalam syurga.”
2) Kata Saidina Umar r.a. yang bermaksud:
“Barang siapa membesar ia akan maulud Nabi s.a.w. maka sesungguhnya telah
menghidup ia akan Islam.”
menghidup ia akan Islam.”
3) Kata Saidina Othman r.a. yang bermaksud:
“Barang siapa yang membelanja akan ia satu dirham atas membaca kisah
Maulud Nabi s.a.w. maka seolah-olah hadir ia perang Badar dan Hunain.”
Maulud Nabi s.a.w. maka seolah-olah hadir ia perang Badar dan Hunain.”
4) Kata Saidina Ali r.a. yang bermaksud:
“Barang siapa membesar ia akan Maulud Nabi s.a.w. nescaya tidak keluar ia daripada
dunia melainkan dengan iman.”
dunia melainkan dengan iman.”
5) Kata Imam Syafie r.a. yang bermaksud :
“Barang siapa menghimpun ia akan saudaranya yang muslimin kerana memperbuatkan
Maulud Nabi s.a.w. dan menyediakan bagi mereka itu makanan dan minuman dan
memperbuat ia akan kebajikan nescaya membangkit oleh Allah Taala akan dia
pada hari kiamat berserta siddiqin dan syuhadat dan adalah ia dalam syurga Jannatunnaim.”
Maulud Nabi s.a.w. dan menyediakan bagi mereka itu makanan dan minuman dan
memperbuat ia akan kebajikan nescaya membangkit oleh Allah Taala akan dia
pada hari kiamat berserta siddiqin dan syuhadat dan adalah ia dalam syurga Jannatunnaim.”
Fitnah yang disandarkan terhadap sahabat dan Imam Syafie ini sebenarnya disadur daripada
sebuah kitab yang dianggap panduan utama di dalam hal ini iaitu Madarijussu'ud. Malah di
dalamnya boleh didapati hadis-hadis rekaan antaranya sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud:
sebuah kitab yang dianggap panduan utama di dalam hal ini iaitu Madarijussu'ud. Malah di
dalamnya boleh didapati hadis-hadis rekaan antaranya sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud:
"Siapa yang membesarkan maulidku aku akan memberi syafaat kepadanya pada hari
kiamat nanti dan siapa yang membelanjakan satu dirham kerana maulidku maka
seolah-olah dia telah membelanjakan emas sebesar Bukit Uhud di jalan Allah.”
kiamat nanti dan siapa yang membelanjakan satu dirham kerana maulidku maka
seolah-olah dia telah membelanjakan emas sebesar Bukit Uhud di jalan Allah.”
Kesemua kata-kata atau hadis yang dikemukakan di atas adalah palsu semata-mata.
Kalau benar kata-kata tersebut keluar daripada mulut sahabat, kenapa para sahabat
tidak pernah membuat perayaan menyambut maulidurrasul.Sedangkan para
sahabatlah orang yang paling dekat dan paling kuat mencintai Nabi s.a.w.
Para sahabat itu bukanlah satu golongan yang hanya tahu bercakap kosong sahaja.
Keimanan dan kecintaan mereka terhadap Allah dan RasulNya telah termaktub dan
diiktiraf oleh Allah s.w.t. Jika mereka hanya pandai menyuruh orang lain membuat
perayaan maulid sedangkan mereka sendiri tidak membuatnya maka jadilah sahabat
Nabi s.a.w. termasuk di dalam firman Allah yang bermaksud :
Kalau benar kata-kata tersebut keluar daripada mulut sahabat, kenapa para sahabat
tidak pernah membuat perayaan menyambut maulidurrasul.Sedangkan para
sahabatlah orang yang paling dekat dan paling kuat mencintai Nabi s.a.w.
Para sahabat itu bukanlah satu golongan yang hanya tahu bercakap kosong sahaja.
Keimanan dan kecintaan mereka terhadap Allah dan RasulNya telah termaktub dan
diiktiraf oleh Allah s.w.t. Jika mereka hanya pandai menyuruh orang lain membuat
perayaan maulid sedangkan mereka sendiri tidak membuatnya maka jadilah sahabat
Nabi s.a.w. termasuk di dalam firman Allah yang bermaksud :
“Patutkah kamu menyuruh orang membuat kebaikan sedangkan kamu lupa akan
diri kamu sendiri, padahal kamu semua membaca kitab Allah, tidakkah kamu berakal.”
(Surah al-Baqarah. ayat: 44)
diri kamu sendiri, padahal kamu semua membaca kitab Allah, tidakkah kamu berakal.”
(Surah al-Baqarah. ayat: 44)
Na'uzubillah....... Sekali-kali para sahabat tidak tergolong dalam ayat ini.!!
Terdapat para pencinta dan pengamal maulid ini yang mengakui bahawa maulid ini adalah
bid'ah, tetapi mereka mengatakannya termasuk di dalam bid'ah hasanah. Mereka mendakwa walaupun tidak ada nas-nas al-Quran, al-Hadis atau Ijmak tetapi terdapat qias yang mengharuskannya. Dakwaan mereka ini sudah bertentangan dengan golongan yang cuba mensabitkan maulid dengan
kata-kata dan hadis palsu tadi kerana apa perlunya qias kalau sudah ada kata-kata
sahabat seperti tersebut di atas. Bukankah apa yang didakwa sebagai kata-kata sahabat
tadi adalah merupakan nas yang terang dan jelas? Golongan ini sebenarnya lebih
berhati-hati kerana mereka melihat Imam Suyuthi juga menafikan akan terdapatnya nas sebegini.
Walaupun demikian sikap diam diri mereka terhadap nas-nas palsu yang diutarakan tadi
seolah-oleh membayangkan mereka sanggup membiarkan peribadi Nabi dan sahabat
dicerobohi semata-mata demi memastikan sambutan maulid ini terus subur dan berkekalan.
bid'ah, tetapi mereka mengatakannya termasuk di dalam bid'ah hasanah. Mereka mendakwa walaupun tidak ada nas-nas al-Quran, al-Hadis atau Ijmak tetapi terdapat qias yang mengharuskannya. Dakwaan mereka ini sudah bertentangan dengan golongan yang cuba mensabitkan maulid dengan
kata-kata dan hadis palsu tadi kerana apa perlunya qias kalau sudah ada kata-kata
sahabat seperti tersebut di atas. Bukankah apa yang didakwa sebagai kata-kata sahabat
tadi adalah merupakan nas yang terang dan jelas? Golongan ini sebenarnya lebih
berhati-hati kerana mereka melihat Imam Suyuthi juga menafikan akan terdapatnya nas sebegini.
Walaupun demikian sikap diam diri mereka terhadap nas-nas palsu yang diutarakan tadi
seolah-oleh membayangkan mereka sanggup membiarkan peribadi Nabi dan sahabat
dicerobohi semata-mata demi memastikan sambutan maulid ini terus subur dan berkekalan.
Hadis yang digunakan sebagai rujukan qias untuk mensabitkan maulud itu adalah sepertimana
di bawah:
di bawah:
Hadis itu bermaksud:
"Bahawasanya Nabi s.a.w. datang ke Madinah maka baginda dapati orang Yahudi berpuasa
pada hari Asyura iaitu hari 10 Muharram. Maka Nabi bertanya kepada orang Yahudi itu,
“Kerana apa kamu berpuasa pada hari Asyura?” Jawab mereka, “Itu adalah hari peringatan.
Pada hari ini dikaramkan Fir’aun dan pada hari ini juga Musa dapat kelepasan.
Dan kami berpuasa kerana bersyukur kepada Tuhan.” Maka Nabi menjawab,
“Kami lebih patut menghormati Musa berbanding daripada kamu.”
pada hari Asyura iaitu hari 10 Muharram. Maka Nabi bertanya kepada orang Yahudi itu,
“Kerana apa kamu berpuasa pada hari Asyura?” Jawab mereka, “Itu adalah hari peringatan.
Pada hari ini dikaramkan Fir’aun dan pada hari ini juga Musa dapat kelepasan.
Dan kami berpuasa kerana bersyukur kepada Tuhan.” Maka Nabi menjawab,
“Kami lebih patut menghormati Musa berbanding daripada kamu.”
Qias yang seperti ini sebenarnya dinamakan qias ma'al fariq (qias dengan sesuatu yang tidak
ada kena mengena dengan apa yang didakwakan) kerana di dalam hadis tersebut
Nabi s.a.w. berpuasa pada hari 10 Muharram itu sepertimana orang-orang Yahudi
berpuasa sebagai menyatakan kesyukuran. Sedangkan maulidurrasul sekarang ini
disambut dengan berbagai-bagai acara terutama sekali jamuan makan minum dan
bukannya masing-masing akan berpuasa. Tetapi adakah wajar untuk berpuasa sebagai
merayakan hari kelahiran Nabi s.a.w. itu dan kalau kita berpuasa pada hari itu apa ertinya
berpuasa pada hari perayaan? Lebih-lebih lagi jika mahu diikutkan orang-orang Yahudi
bersyukur kerana kelepasan Nabi Musa daripada bencana Fir’aun, bukannya kerana
menyambut hari kelahiran Nabi Musa a.s.
ada kena mengena dengan apa yang didakwakan) kerana di dalam hadis tersebut
Nabi s.a.w. berpuasa pada hari 10 Muharram itu sepertimana orang-orang Yahudi
berpuasa sebagai menyatakan kesyukuran. Sedangkan maulidurrasul sekarang ini
disambut dengan berbagai-bagai acara terutama sekali jamuan makan minum dan
bukannya masing-masing akan berpuasa. Tetapi adakah wajar untuk berpuasa sebagai
merayakan hari kelahiran Nabi s.a.w. itu dan kalau kita berpuasa pada hari itu apa ertinya
berpuasa pada hari perayaan? Lebih-lebih lagi jika mahu diikutkan orang-orang Yahudi
bersyukur kerana kelepasan Nabi Musa daripada bencana Fir’aun, bukannya kerana
menyambut hari kelahiran Nabi Musa a.s.
Marilah kita bersama-sama memahami dan mengamalkan ibadah yang selari dengan
sunnah agar tidak tersesat dalam segala macam perkara baharu dan diada-adakah,
Ingatlah pesan Rasulullah s.a.w dalam hadith yang bermaksud.
sunnah agar tidak tersesat dalam segala macam perkara baharu dan diada-adakah,
Ingatlah pesan Rasulullah s.a.w dalam hadith yang bermaksud.
"Sesungguhnya sesiapa yang akan hidup daripada kamu selepasku, dia pasti akan
melihat banyak perselisihan. Oleh itu, mestilah kamu berpegang dengan sunnahku
dan sunnah Khulafaurrasyidin yang terpimpin. Berpegang teguhlah dengannya dan
gigitlah dengan geraham-geraham kamu. Hindarilah perkara-perkara baru
(dalam urusan ugama) kerana semua perkara baru (dalam ugama) itu bid'ah
dan semua bid'ah itu adalah sesat."(Riwayat Tirmizi j.2 ms.92, Abu Daud j.2 ms.279
dan lain-lain)
melihat banyak perselisihan. Oleh itu, mestilah kamu berpegang dengan sunnahku
dan sunnah Khulafaurrasyidin yang terpimpin. Berpegang teguhlah dengannya dan
gigitlah dengan geraham-geraham kamu. Hindarilah perkara-perkara baru
(dalam urusan ugama) kerana semua perkara baru (dalam ugama) itu bid'ah
dan semua bid'ah itu adalah sesat."(Riwayat Tirmizi j.2 ms.92, Abu Daud j.2 ms.279
dan lain-lain)
Demikianlah sanggahan terhadap hujah dan dalil tentang kelebihan mengadakan
sambutan Maulidurrasul ini. Insya-Allah lain hari, di lain waktu akan dikemukakan
pula hujjah-hujjah para Ulamak Mu'tabar yang menentang amalan sambutan
maulidurrasul ini. Sekian, wabillahittaufiq wal hidayah
Wassalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh.
sambutan Maulidurrasul ini. Insya-Allah lain hari, di lain waktu akan dikemukakan
pula hujjah-hujjah para Ulamak Mu'tabar yang menentang amalan sambutan
maulidurrasul ini. Sekian, wabillahittaufiq wal hidayah
Wassalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh.
والله أعلمُ بالـصـواب
Ramai yang tahu bahawa Hari Maulidurrasul diumumkan sebagai Public Holiday, Tapi tidak ramai yang menghayatinya..
ReplyDeleteSedihkan?? :(
insya Allah, sama-sama kita berdoa semoga kita semua sentiasa berpegang teguh kepad Al-quran dan Sunnah.
ReplyDeletesaya agak pelik kerana kebanyakan org, menyambut secara besar2an, tapi tidak faham apakah maksud tersirat maulidur rasul itu sendiri..
ReplyDeletesemoga kita sentiasa dlm rahmatNya dan sentiasa berpegang teguh kpd Al Quran dan As Sunnah..amin..
Alhamdulillah, jemput ke blog WADi untuk menimba ilmu dari kalam Kibarul Ulama', syukran kepada tuan blog atas kesudian menyebarkan ilmu Allah, moga Allah merahamati penegak sunnah, amin :)
ReplyDelete