Let's Click Here !

Hi wanna be my VIP in my life?

Powered by Blogger.

Xie-Xie Ni !!!

Get this widget

My Brain

Right Brain/ Left Brain Quiz
The higher of these two numbers below indicates which side of your brain has dominance in your life. Realising your right brain/left brain tendancy will help you interact with and to understand others.
Left Brain Dominance: 11(11)
Right Brain Dominance: 5(5)
Right Brain/ Left Brain Quiz

Sunday 26 February 2012

Mixed

Assalamualaikum........

Pagi Sabtu lepas (a.k.a pagi semalam), bangun pagi-pagi, semangat untuk buat puding roti menjelma.........apa lagi bancuh la sebiji telur bersama 1.5 sudu besar gula perang + setengah tin susu cair.

Susun-susun roti gardenia (version yg terbaru) dalam mangkuk sederhana besarnya. Tak perlu buat banyak-banyak di rumah ini, sebab nanti tak ada yg nak makan. Setakat 3 beranak, cukup jer semangkuk puding roti (itupun kalau Ajwad mahu makan.....).

Tapi aku modified sikit puding ni, sebab aku nak try letak quinoa, apa rasanya.....

Quinoa tu aku rebus dulu dalam 10 minit, kemudian baru masukkan bersama-sama adunan telur+susu+gula tadi tu.

Alhamdulillah, jadi...rasanya boleh diterima oleh tekak aku dan mr hubby ......hehhehehe...



Semangkuk Puding Roti BerQuinoa: kaedah memasak steam.








Lepas bersarapan, hero-hero masih belum bangun.......lalu aku pun apa lagi, berdesup ke halaman.......dah berserabut kebun dgn kangkung.......jom petik!


Kangkung, Cili/Capsicum, Mulberi, Kucai, Pegaga

Tengahari masak simple aje. Haritu jalan-jalan kat rumah Ibu Yusuf, jumpa resepi yg amat senang......harini baru aku nak try.....tapi macam biasa lah, ada modification sikit-sikit, ikut kesesuaian bahan dalam fridge.....

Ibu Yusuf, minta izin share resepi juga di sini ya. Kalau kalian nak resepi asal, sila lah ke rumah Ibu Yusuf ya.

Nama: Sambal Bilis Pegaga Bercouscous

Ahli-ahli: ikan bilis + sebiji bawang besar + 2 ulas bawang putih + 4 biji cili + pegaga + couscous + garam gula......

Tatacara: 1. Blend bawang besar, bawang putih dan cili.
               2. Rendam couscous dalam air panas sehingga kembang/masak.
               3. Tumis bahan-bahan yg dikisar tadi.
               4. Masukkan ikan bilis yg telah dicuci.
               5. Apabila hampir-hampir masak, masukkan couscous, pegaga, gula dan garam.


Sambal Bilis Pegaga Bercouscous

Lain kali aku nak buat ni makan dengan nasi impit...pergghhhh...sure terangkat laaaa.....


Ok kejadian hari ini pula, pagi-pagi masak mee utk sarapan.....nanti tengahari nak berkunjung ke rumah MIL kan.......

Lama dah tak masak mee kan, rindu pula.....so hari ni aku masak Kelp Noodles with Tuna and Chives.

Kelp noodles beli di Jusco, tuna pula aku guna yg dalam tin tu, Light Tuna in Oil.....

Maka hasil nya:


Another  type of milk booster recipe





Untuk Amzar, harini aku perkenalkan menu baru: YOGURT ! 

He loves it ! Thank you Mama Faris for the wonderful idea.....


Plain yogurt + banana



Oklah, terpanjang pula entry kali ini.....till then, c ya.....

5 comments:

  1. wah sedapnya puding roti tu. makanan pun nampak jenis yg menyihatkan :)

    ReplyDelete
  2. Untung berkebun mesti gembirakan dpt kutip hasil tanaman. Byk resepi lain dr yg lain. Best tengok! :)

    ReplyDelete
  3. Salam dini,

    Rajinnya... mcm2 resepi baru ni... Saya tak boleh nak membaca sgt ni... Kepala masih dingdong...hehehe... Tq for doa ye :)

    ReplyDelete
  4. salam dini..rajin sungguh,dari buat puding sampaila buat sambal ikan bilis tu..
    seronok tengok hasil tuaian dari ladang dini..

    ReplyDelete
  5. bila tgk yogurt + banana tu, mcm best je (nak try juga bg kat anak)

    ReplyDelete