Let's Click Here !

Hi wanna be my VIP in my life?

Powered by Blogger.

Xie-Xie Ni !!!

Get this widget

My Brain

Right Brain/ Left Brain Quiz
The higher of these two numbers below indicates which side of your brain has dominance in your life. Realising your right brain/left brain tendancy will help you interact with and to understand others.
Left Brain Dominance: 11(11)
Right Brain Dominance: 5(5)
Right Brain/ Left Brain Quiz

Monday 13 February 2012

Projek Hujung Minggu di Bulan Februari.......

Bersiaran kembali........Assalamualaikum.....

Psssttt...pssstttt..pssttt....

Aku ada beli anak pokok baru....eheeeee....MULBERRY! 

Tak sangka aku pokok ni ada dan hidup subur di Malaysia......kawan aku cakap pucuk mulberi sedap dimakan sebagai ulam......wahhhh..apa lagi, terus semangat nak cari dan tanam ........

Maka, operasi memburu mulberi pon bermula.....pantang jumpa nursery, mulberi lah yg akan ditanya.....hehheheh....

Siap cari yg kat online lagi tau! Hikhikihik...punyer lah semangat kan. Ada jumpa tau yg jual online, boleh refer SINI.

Finally jumpa kat mana tau? Nursery yg hanya 100 langkah dari rumah aku.......

Mula-mula masuk nursery yg dekat rumah tu, tak ada lah niat nak cari mulberi kan, nak cari benda lain. Sambil-sambil tu mata melilau kot-kot mana lah tau ada mulberi nih....heheheh....bila aunty nursery tanya mau cari apa, jawab saja mau tengok-tengok, taknak mengaku tu ! Dalam hati, aunty ni tau ke pokok mulberi....prasangka gituuuu....

Pusing-pusing punyer pusing, tak jumpa.....aunty tu tanya lagi sambil dia dok siram pokok. Aku pun jawab ler dengan malu-malu kucing, "Mulberi ada ke aunty?"

Dengan suara kuat aunty tu jawab, " Ada, ituuuuu...."

Terus hati ini berlagu riang....kihkihkihkih.....aku borong ler 2 pokok, RM8 sepokok, siap dah ada buah tau......

Maka, minggu lepas operasi pemindahan telah berlaku.......jom tengok!


Mula-mula sediakan pasu yg paling besar, isi dengan tanah.....actually pasu ni dulu  aku tanam kedondong, tapi jangka hayat tak lama la pulak, sebab masa tu cuti bersalin di KL......

Ni dia....mulberi ku.......2 pokok dlm 1 pasu.......

Buah mulberi.....





Tinjau-tinjau pokok bendi.....sudah berbuah ! Wahhh lagi suka hati ini .....hehehhee..(walhal orang lain tanam bendi hasil bertimbun-timbun tak bising pun kan...hikhikhikhik).

Sudah mula mengeluarkan hasil bendi ku ....Alhamdulillah. 



Bendi pertama ku.....

Saiz 'remaja' lagi, belum dewasa......


 Ada satu pokok cili sudah mahu tumbang, maka untuk menyelamatkan cili-cili, aku pun petik lar. 

Timbul idea ====== home-made chillie pickles !

So mula lah 'online' cari resepi. Ya, aku TIDAK PERNAH buat cili jeruk sendiri ....hikhikhik.....

Banyak cara sebenarnya nak buat cili jeruk ya. Tapi aku pilih untuk buat berpandukan resepi drp My Resepi. Com.


Cili dibuang tangkai dan dibasuh bersih-bersih

Mula-mula, didihkan campuran cuka dan air (1 cawan cuka + 1 cawan air). Setelah mendidih, masukkan gula. Last baru masukkan cili. Tunggu sehingga cili bertukar warna sedikit baru tutup api. 

Sudah siap, simpan dalam botol kedap udara.

My 1st edition of chillie pickles

2 minggu lepas aku ada belikan penyiram ni khas utk Ajwad. Sebab dia sangat lah rajin tolong mummy siram pokok.


Till then, c ya.....

9 comments:

  1. wah..betsnya dapat bercucuk tanam..
    saya ingat dulu,bila jagung membuahkan hasil,kecoh setaman..haha..takdela,tapi kitakan jarang buat benda mcm ni,bila buat sekali,dapatla pulak hasil,memang sronokkan..
    pssttt..saya pun tak penah buat chili pickles..

    ReplyDelete
  2. ya Allah..bestnye dpt berbudi pd tanah..seronok sgt..saya ni dok banglo 5 ting..xdpt nk bercucuk tanam..setakat tanam dlm pasu je la pun..

    ReplyDelete
  3. Salam.. wahh kat Msia pun ada pokok mulberi ya.. sedap tak buah dia? ingatkan nak ternak ulat sutera :)

    ReplyDelete
  4. Salam Dini,

    Pernah tgk kwn tanam pokok mulberi tu tp buahnya black2 purple gitu... Seronokkan bercucuk tanam.... Alahai, rindunya nak tanam-menanam ni :)

    Psst... dekat sini, nak ambil lesen mmg kena ambik darah tak tahu sb ape...rules die mcm tu utk letak dlm lesen... maybe utk kes2 emergency kot...hehehe

    ReplyDelete
  5. wah,seronoknya boleh berkebun..rumah kte atas langit...so sad...

    ReplyDelete
  6. wah rajinnya gardening...tangan sejuk tu, tu yg menjadi tanaman :)...
    Bagus juga berry hidup di Malaysia. Setakat yg saya jumpa di Oz ni, berry yg panjang macam tu pokoknya besar jugak. Kalau yang agak bulat,memang ala2 pokok renek yang tumbuh liar.

    ReplyDelete
  7. bestnya bercucuk tanam. impian atau anganku jugak tu :p

    ReplyDelete
  8. Wah! Rumah mak saya pun ada pokok mulberry tu, tp pokoknya besar tinggi dan rendang tak termakan buahnya. Pernah balik msia tahun lepas saya buat cheese cake mulberry. Hehe..

    ReplyDelete
  9. rajinnya awak...umah saya byk tanah kosong ni, meh la tg....hihi

    ReplyDelete