Let's Click Here !

Hi wanna be my VIP in my life?

Powered by Blogger.

Xie-Xie Ni !!!

Get this widget

My Brain

Right Brain/ Left Brain Quiz
The higher of these two numbers below indicates which side of your brain has dominance in your life. Realising your right brain/left brain tendancy will help you interact with and to understand others.
Left Brain Dominance: 11(11)
Right Brain Dominance: 5(5)
Right Brain/ Left Brain Quiz

Wednesday 20 February 2013

Reflect ourselves!

Qashmere ummuaidan Sue-Rya Qistina NenetPenne (NP) Ummu Madihah Fadilah Aziz nurbijen umiyumi3 CikA ishamizu



"Don't bother about those who refuse to admit the wrong-things. Don't stress yourself when they do not want to change. Sometimes, silence is the best therapy. But silence is not because you are afraid, but because it's useless. Keep on moving and do your job, because it's amanah from ALLAH SWT and all rezeki is from HIM only....."


Perbezaan pendapat itu penting, dan sememangnya wujud, walaupun kebanyakan masa kita takut nak luahkan. Kita tidak selalu mengamalkan konsep 'Berkata benar biarpun ianya pahit.'

Disebabkan ada perbezaan pendapat, di situlah pentingnya majlis syura' atau nama glamernya mesyuarat. Tempat untuk kita mencari penjelasan dan titik persetujuan hasil diskusi. Bukanlah tempat untuk meletakkan kesalahan pada sesiapa.

Mungkin semasa syura', kita akan 'bertikam-lidah' professionally , tetapi proses itulah yang penting. Jika ada pihak yang menegur, kita seharusnya berlapang dada menerima, bukannya denial-mode.

Kita sebagai manusia tidak terlepas daripada kesilapan. We have to admit this point. 

Aku sendiri banyak melakukan kesilapan. Tetapi selalu tu aku jarang sedar sehinggalah ada orang tegur

Bila orang tegur, kita seharusnya bersyukur, sebab itu bermaksud dia/mereka prihatin terhadap kita. Mereka mahu kita sedar daripada terus-menerus melakukan kesilapan. 

Tetapi dalam hidup kita seharian, sekiranya tiada pihak yang menegur, tiada orang yang ambil kisah sama ada kita buat itu betul atau tidak, semua orang kelihatan macam mahu berbaik-baik dengan kita, berhati-hati lah. 

Seorang sahabat yang baik tidak akan membiarkan sahabatnya yang lain terus-menerus melakukan kesalahan yang sama. Ya, mungkin kita akan terluka apabila dia menegur. Tetapi, kita semua dikurniakan akal fikiran kan. 

Reflect ourselves!

Till then, c ya ... Assalamualaikum

5 comments:

  1. Salam dini...
    betul tuh..sbb tulah dlm islam syuraa tuh penting...

    ReplyDelete
  2. betul...bertikam lidah semasa mesyuarat adalah demi kepentingan organisasi...just to clarify apa yg boleh apa yg tidak...kadang2 mmg pahit bila ditegur...tp kena jugak fikirkan...orang nampak apa yg kita sendiri tak nampak ttg diri kita....

    ReplyDelete
  3. Mummy pernah plan ngan daddy (Mode:-sangat :( )
    Kami bincang untuk adakan mesyuarat secara rasmi (dalam rumah) dengan anak-anak at least 2 kali seminggu terutamanya selepas kids semua darjah 1..
    Mesyuarat untuk mengetahui apa yang mereka perlukan dan apa yang kita perlukan dari mereka..
    Mummy kena teruskan seorang diri ..

    ReplyDelete