Let's Click Here !

Hi wanna be my VIP in my life?

Powered by Blogger.

Xie-Xie Ni !!!

Get this widget

My Brain

Right Brain/ Left Brain Quiz
The higher of these two numbers below indicates which side of your brain has dominance in your life. Realising your right brain/left brain tendancy will help you interact with and to understand others.
Left Brain Dominance: 11(11)
Right Brain Dominance: 5(5)
Right Brain/ Left Brain Quiz

Friday 21 December 2012

Bermula dengan diri sendiri


*** Parents: 

Kalau nak anak-anak sayang kita ---- kita, ibubapa, kena tunjukkan yang kita sayang mereka.  Usah segan memeluk mereka pada setiap ketika. Barulah mereka juga tidak malu memeluk kita pabila dewasa nanti. 

*** Pekerja:

Kalau nak bos hargai kita atau sekurang-kurangnya tidak marah dengan kita ---- buatlah kerja yang diamanahkan dengan sebaik mungkin. Jangan suka bertangguh. 

*** Bos:

Kalau mahu menjadi bos yang disayangi/disenangi ---- tunjukkanlah contoh yang baik pada anak buah. Jangan sesekali menjadi bos yang orang kata 'cakap tidak serupa bikin'. Apabila menetapkan sesuatu peraturan, pastikan kita mampu mematuhinya, sebelum anak-anak buah. Bukankah kepimpinan melalui tauladan? 

*** Kawan:

Kalau kita anggap seseorang itu kawan, janganlah kita 'makan' kawan ---- jangan sesekali mengkhianati kepercayaan yang kawan kita berikan. 

Jangan sesekali mengambil kesempatan di atas masalah kawan ---- terutamanya yang melibatkan berlainan jantina. Buruk padahnya kelak. 

*** ALLAH:

Re-check hubungan kita dengan Allah ---- insyaAllah semua hubungan di atas akan terjaga. 



Home garden
Kredit: HERE

HERE

8 comments:

  1. betul...segalanya bermula dgn kita...alone...andai ada cela dlm hidup...reflect balik apa yg kita lakukan....x perlu mecari di mana salah org....

    ReplyDelete
  2. what we do not fix, our children will inherit.. mahu anak yg baik, cerdik, soleh/solehah, etc etc.. maka, sama2 kita muhasabah dan perbaiki diri, juga doa dan tawakal kpd Allah..
    p/s: kalo kat bkt merah, pls add swimming session juga! hihi

    ReplyDelete
  3. sangat setuju..tapi reality payah nak handle bila byk yg suka amik mudah, amik kesempatan pada kita..hanya sabar dan doa yang terbaik diminta dari Allah..:D
    p/s: sgt cantik umah contoh tu...idaman hati!

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Yong,
    Pe habaq?
    Bukan susah nak buat semua tu kan...tapi ada org pulak ego, tak mau tunjuk kasih sayang pd org bawah. Bukan rugi kan.
    Ari ni masak apa utk boboi-boboi!?

    ReplyDelete
  5. betul betul...sangatlah make sense..

    ReplyDelete
  6. Salam Dini,
    Betullah.. Part parent tu paling best..kalo kita jarang peluk anak, memang anak akan jarang peluk kita..boleh membawa ke besar..
    Thanks atas nasihat yang last,.hubungan dengan allah memang sentiasa kena jaga dan check

    ReplyDelete