Tuesday, 20 December 2011
Kisah Ajwad & nasi
Ajwad ni sejak umur setahun lebih, dia dah tak gemar makan nasi @ moi @ nestum. Lebih suka makan roti.
Yg utama dia memang bergantung pada susu. Sepanjang hari minum susu pun takpa.
Makin umur bertambah, makin allergy dia dgn nasi. Kalau nampak nasi tu mmg lari la. Cukup cerewet n cukup susah nk bg makan. Paling2 tidak pon dia mkn roti or mee.
Aku tak kisah sgt ler pasal dia tak mkn nasi kan. Dia ada mkn roti gak utk bekalan carbohidrate.
Tapi yg paling aku 'membara' bila org persoalkan kenapa dia x makan nasi. Siap mintak aku ajar anak mkn nasi. Gaya cakap seolah2 aku tak galakkan anak mkn nasi.
Nak jer aku jawab camni: Ala mat saleh tak makan nasi tu boleh jer membesar.
Tp itulah manusia kan, kdg2 'terlampau' prihatin. Aku pasrah ajer.
So sebelum CNY yg bakal menjelma nanti kan, aku pun menjalankan misi terjah.
2 hari berturut2 aku paksa Ajwad makan nasi. Dia tolak jer, aku kurung dia dlm bilik. Tahan telinga mendengar dia menangis, meraung. Masa ni hati memang jadi batu. Apakan daya aku terpaksa.
Alhamdulillah, lepas 2 hari terseksa, Ajwad dah mula berjinak-jinak dgn nasi. Boleh makan pon rupanya.
Anok .... anok!
Resepi Nasi ala2 Arab versi 'diri ini'...
Ada yg nk tau ke resepi nasi x cukup bahan tu? Eehee...semlm x sempat nk tulis resepi sekali pasai dok kejar masa nak gi kelas.
So harini aku share la resepi nya ya. Sebenarnya aku cilok resepi dari beberapa website la, pastu aku modified la sana-sini utk menyenangkan kerja...hehehe.
1. Beras, lg afdhal beras basmathi.
2. Tomato, dikisar, aku guna sebiji besar utk 2 org mkn.
3. Mixed-spices (dried).
4. Lemon.
5. Ubi kentang dipotong dadu or boleh ganti ngn ubi keledek.
6. Ayam or lamb or any protein yg korang suka.
Methodology:
1. Panaskn minyak sikit, atau nk lg wangi guna ghee.
2. Tumis bwg besar yg telah dipotong dadu.
3. Masukkn mixed-spices.
4. Dah agak2 berbau harum 1 rumah, masukkn tomato blend td.
5. Kacau hingga menggelegak.
6. Masukkn ayam yg telah dipotong kecil, kacau.
7. Dah agak2 ayam hampir masak, masukkn pula beberapa hirisan lemon dan gula/garam. Ikut citarasa sendiri.
8. Finally, boleh masukkn beras, kacau rata, dan masukkan air ikut sukatan beras anda.
9. Tp selalu aku cheat sikit, part last tu aku akan transfer segala benda dlm rice cooker. EASY ! Kihkihkihkih
Perhatian ya: bab nak masuk air dlm beras tu jgn byk sgt, nanti nasi lembik.
Ok happy trying ya.
Monday, 19 December 2011
Nasi ala-ala Arab Tak Cukup Bahan
![]() |
| Aku letak ubi keledek sebagai ganti ubi kentang. Makan dengan fresh cucumber + tomato salad dan juga kari ayam. |
![]() |
| Tidak lengkap hidangan ala-ala Arab tanpa hirisan lemon kan..... |









