Let's Click Here !

Hi wanna be my VIP in my life?

Powered by Blogger.

Xie-Xie Ni !!!

Get this widget

My Brain

Right Brain/ Left Brain Quiz
The higher of these two numbers below indicates which side of your brain has dominance in your life. Realising your right brain/left brain tendancy will help you interact with and to understand others.
Left Brain Dominance: 11(11)
Right Brain Dominance: 5(5)
Right Brain/ Left Brain Quiz

Friday 22 June 2012

They are within us ......

Salam Jumaat to blogger friends: Sue-Rya Qistina; ViviLim@Mrs.Nurulazmi; Asmara; Mama2Q; Syuhadah; Izu; MaryaYusof; MOH Kembara (saya sangat suka statement akak, sangatlah betul!!!! hehehhehe) ......


Di hari Jumaat yg berbahagia ini, marilah kita sama-sama kenali akan makhluk-makhluk Allah yang lain, yang sebenarnya sangatlah dekat dengan diri kita (amacam...? ada gaya-gaya ustazah pilihan tak?...weheeee.....).


Agar plate culture of an Actinomyces species.
Actinomyces species. Habitat yg sering ditemui: mulut. Bekerjasama dengan Strep. mutans di bawah untuk merosakkan gigi. Feed on trapped sugar between our tooth. 
www.wikidoc.org

Candida albicans
Candida albicans: sejenis fungus. Boleh ditemui di dalam mulut manusia dan gastrointestinal tract. Boleh menyebabkan penyakit Candidiasis. 
www.sciencephoto.com

Lactobacillus Acidophilus and L. Casei
Lactobacillus acidophilus & Lactobacillus casei: Yang ni biasa dengar? Ingat Yakult? Vitagen?
Yang ni kira macam bacteria baik untuk usus kita....... 

www.sciencephoto.com

Staphylococcus epidermidis bacteria, SEM
Staphylococcus epidermidis: Bacteria yg biasa ditemui pada kulit manusia. 
www.sciencephoto.com

Streptococcus mutans bacteria
Ni namanya Streptococcus mutans, sejenis bacteria. Habitat biasa adalah dalam mulut manusia (gigi). Salah satu yang menyumbang pada kewujudan plak gigi dan karies gigi (tooth decay). 
www.sciencephoto.com



Rasanya cukuplah ini dahulu ya. Nanti lain kali aku cerita tentang makhluk Allah yang lain pula (kalau ada permintaan....cewahhhhh).

Till then, c ya... Assalamualaikum......
       

4 comments:

  1. kebanyakan binantang pada kuliah hari ini adalah binatang baik2 sahaja...apa kata tunjuk binatang2 yg jahat dan ganas sikit, mcm virus HIV, atau binatang2 lain penyebab penyakit merbahaya lain..(e.coli, rotavirus, adenovirus, coxsakie )...sekadar contoh...heheh

    ReplyDelete
  2. mengasyikkan bila tgk bnda2 ni...tambah2 sendiri culture punya...

    ReplyDelete
  3. Salam Yong,
    ater akak ni tengah cuba mengkhatamkan siri Bones, season 2, siri tu pun banyak benda Allah tongue-twister nih. Kalau kita buleh nampak makhluk2 halus ni, harus takmo bangun dari tidor, tutup jer mata...seram tahap "Misteri Nusantara" yg tak bape seram tuh!

    ReplyDelete
  4. As salam Dini,

    Masya'ALLAH, DIA Maha Pencipta! MakhlukNya yg sgt2 seni! Teringat ms belajar kimia & bio dolu2...hik3... ;))

    ReplyDelete